Reklama
 
Blog | Marie Tejklová

Povinná školka? To je návrat k absolutismu

 Když nastupující vláda přišla s informací, že zavede povinný poslední ročník mateřských škol, nezaznamenala jsem nějaký hlasitější protest. Zdá se, že ukládání nových povinností občanům ze strany státu je v Česku něčím samozřejmým, co lidé přecházejí bez povšimnutí. Pak se nelze divit, že politici už to taky berou jako samozřejmost a přicházejí s dalšími spornými opatřeními, jimiž se snaží regulovat oblast, do které by stát měl zasahovat jen minimálně, a to je rodina.

 

Jaký byl myšlenkový postup těch, kdo povinnou školku prosazují? Pravděpodobně následující: Fakta: Některé děti nezvládají první třídu. Neznají barvy, neumějí počítat do deseti nebo nakreslit trojúhelník. Co hůř, neumějí třeba dobře česky nebo mají problém vyjít s ostatními dětmi. Všichni víme, že EU na nás tlačí, abychom omezili posílání dětí označených za problémové do speciálních/praktických škol. Rodiče už své děti stejně do školky většinou posílají.  Předpoklad: Ti, kteří děti do školky neposílají, jsou nepřizpůsobiví asociálové. Závěr: Zavedeme školku povinně. Zdůvodnění: Chodit do školky přece nikomu neublíží a popsané problémy se tím jednoduše vyřeší.

OK. Lidé, kteří pracují z domu, jsou na mateřské s mladším dítětem, nebo jsou dokonce v domácnosti, pravděpodobně jsou nepřizpůsobiví a asociální. Příčí se mi ale styl uvažování, že když něco dělá většina dobrovolně, můžeme to zavést povinně. Většina lidí nosí v zimě čepici a většina lidí pije na Silvestra alkohol. Zaveďme tedy povinné nošení čepice a povinné slavení Silvestra!

Reklama

Podle toho, jak chápu Ústavu, měl by stát sloužit občanům, nikoli naopak. Pro zavedení nějaké povinnosti tedy musí mít stát podstatný důvod. Nikoli fakt, že něco některým politikům připadá jako dobrý nápad. Podstatný důvod – například bezpečnost a zdraví obyvatel. Proto se dají akceptovat třeba povinné autosedačky pro děti; povinné očkování; povinné lékařské prohlídky.

Termín „povinná školní docházka“ mi asociuje více či méně osvíceného panovníka, který má starost o dobro negramotných poddaných, a v dnešní době mi připadá neobhajitelný. Navrhuji používat termín „právo každého na vzdělání a informace“. Z toho by bylo zřejmé, že nejde o povinnost ukládanou státem občanům, ale naopak o povinnost státu zajistit něco svým občanům.

Ale co povinná předškolní docházka? Na rozdíl od základní školy se děti ve školce většinu času v pravém slova smyslu nevzdělávají.  Může být účast na aktivitách, jako je stavění hradů z písku nebo výroba vánočních svícnů, povinná? Jistě, dětí se při těchto činnostech učí žít v kolektivu. Učit se žít v kolektivu ale není možné zavést jako povinnost, protože to lze jen těžko vtěsnat do práva na vzdělání; navíc se to dá naučit i jinde než v mateřské škole, třeba ve skautském oddíle.

Pobyt ve školce je organizován jinak než vzdělávání ve škole, a to ve mně vyvolává další otázky: Bude moci být dítě osvobozeno od dopolední procházky nebo od spánku po obědě? Může rodič dítě odhlásit z účasti na čarodějnickém karnevalu, nebo bude povinná?  Co s rodiči, kteří nebudou ochotní platit dětem obědy a svačinky dodávané jídelnou mateřské školky? Anebo jinak: Kolik hodin bude dítě v povinném ročníku moci zameškat a může kvůli špatnému prospěchu propadnout??

Stále více dětí (přes 20 procent) získává odklad a nastupuje na ZŠ později než v 6 letech. Vezmeme-li v potaz, že mateřskou školu dnes navštěvuje přes 90 procent dětí, je jasné, že i část z nich má potíže s nástupem do první třídy ve stanoveném věku, a docházka do mateřské školy tedy nedává jistotu, že dítě v první třídě uspěje. I kdyby docházka do mateřské školky skutečně měla pozitivní vliv na budoucí úspěšnost dítěte (chtěla bych vidět studii, která by to prokázala), není to dostatečný argument pro to, zavést ji povinně. Byl by to experiment na dětech, jehož výsledky bychom znali až po několika desítkách let. Na budoucí úspěšnost dítěte (měřeno výší dosaženého vzdělání) má prokazatelně vliv vzdělání matky – přesto by bylo ale absurdní zavést například povinnost všech žen, které chtějí mít dítě, udělat si maturitu.

Pokud tedy dítě do školky povinně nastoupí v 5 letech, ale za rok do školy ještě nepůjde, protože rodiče požádají o odklad, znamená to, že bude povinný ročník školky opakovat, nebo bude stačit absolvovat povinný ročník školky jednou za život? Anebo bude možné žádat o odklad povinného ročníku školky, protože na ni dítě není dostatečně zralé?

Problém dětí, které nezvládají první třídu, řešme jinak: nabídkou předškolních kurzů, nultým ročníkem základní školy, doučováním, individuálněji než ve školce při obvyklých 28 dětech na jednu až dvě učitelky. A řešme ho pouze u dětí, které mají opravdu potíže.  V žádném případě zaváděním nových povinností pro všechny.